Nie od dziś wiadomo, że suplementacja witamin w diecie sportowca jest niezwykle ważna w celu utrzymania prawidłowej kondycji stawów i mięśni. Wielu zawodowców z dziedziny kulturystyki jak i specjalistów dietetyków często wspomina o wpływie witaminy D na organizm sportowca. Nierzadko spotykamy się jednak z sytuacją, że dostępne na rynku suplementy przyjmują formę mieszanki witaminy D z witaminą K. Dlaczego tak się dzieje i jaką rolę w organizmie pełni ten drugi składnik?

WITAMINA D I K
Witamina D została odkryta w 1921 roku przez McColluma i zyskała wtedy miano składnika zapobiegawczego Krzywicy. Taką samą rolę pełni odkryta w 1929 roku witamina K, która oprócz funkcji przeciwkrzywiczej wpływa również pozytywnie na masę kostną, ochrania naczynia krwionośne przed zwapnieniem, a także posiada działanie przeciwnowotworowe. Jednak czy witamina K, tak jak D wpływa na przyrost i utrzymanie masy mięśniowej?

WITAMINY K i D biorą udział w synergiźmie. Oznacza to, że przyjmowane razem posiadają zwiększone działanie w funkcjonowaniu wielu procesów. Między innymi sprzyjają przyroście masy kostnej. Utrzymanie prawidłowego stanu kości jest niezwykle ważne w przypadku osób uprawiających sporty siłowe.

  • witamina K bierze udział w funkcji białek wiążących i transportujących wapń oraz białek MGP
  • wapń jest niezbędnym składnikiem odpowiadającym za prawidłową kondycję kości
  • źródła witaminy K to: zielone warzywa, czyli szpinak, brokuły, kapusta (K1), produkty fermentowane, czyli sery, jogurty, kapusta kiszona (K2)
  • Witamina K2 w formie MK-7 jest pomocna w zapobieganiu Miażdżycy i Osteoporozy
  • Sportowcy posiadają konieczność suplementacji witaminy K w postaci pigułek
  • Najczęściej stosowane są suplementy będące mieszanką witaminy D, witaminy K, B, wapnia, magnezu