Polska, jako że leży przy Morzu Bałtyckim i jest to dobre miejsce, jeśli chodzi o przeładowywanie, załadowanie, wyładowywanie większości towarów musiała wybudować także terminal gazowy, ale to nie wszystko, bo posiadamy także terminal morski LPG. Cały świat idzie do przodu, więc i nam wypadałoby podążać za trendami i rozwijać swój kapitał morski.

Nie oszukujmy się, ale drogą morską ciągle będzie transportowany towar, bo działa to podobnie do kolei. Niby można samolotem ale raz, że załaduje się mniej towaru, a dwa to koszt takiego lotu będzie wyższy niż statkiem. Jedyny plus transportu lotniczego jest taki, że prędkość przemieszczania jest znacznie większa. Chociaż ostatnio popularna strona chińska także dostarcza produkty do Polski droga morską i tam koszt oczekiwania na towar to około 30-40 dni, więc zależy czy potrzebujemy coś na już czy jesteśmy w stanie poczekać chwilę dłużej.

Terminal LNG znajdujący się w Świnoujściu, został otwarty w 2015 roku. Dzięki niemu możemy odbierać skroplony gaz praktycznie z każdej części świata i to powoduje, że Polska staje się bezpieczniejsza pod względem energetycznym. Koszt tego terminala osiągnął gigantyczną sumę 3 mld 638 mln złotych, co przy założeniu, że będzie to kosztować około 2 mld złotych jest ogromną różnicą.

Jeśli chodzi o terminale morskie LPG to posiadamy już trzy takie terminale i powstały one wcześniej bo ostatni w Szczecinie powstał w 2009 roku. W Gdyni powstał w 1997 roku, więc jak widać morskie terminale są nam bliższe. Cechy charakterystyczne i może trochę takie żeby się pochwalić terminalu w Gdyni to posiada on zdolności przeładunkowe 250 tys. ton gazu płynnego rocznie. Terminal obsługuje statki o masie do 4000 ton gazu płynnego, głębokości zanurzenia 8,40 m, długość 130 metrów. Może nie jest to największy terminal ale jeśli chodzi o Polskie warunki to na pewno jest wystarczający, tym bardziej że ciągle mamy go pod okiem i w 2009 roku został zmodernizowany żeby zbytnio nie odstawać od innych.

Jeśli chodzi o największy terminal na świecie to znajduje się on w Port Rotterdam i w porównaniu do naszych polskich to jest on znacznie większy. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że Holandia jest głównym ośrodkiem przeładunkowym w Europie.
Podsumowując, Polska posiada trzy terminale morskie LPG i jeden terminal gazowy w Świnoujściu. Jak na Polskie warunki są one wystarczające, a nawet powiedziałbym, że nie mamy się czego wstydzić. Największy terminal handlowy znajduje się w Holandii w porcie Rotterdam, gdzie w 2016 roku przeładowano 12,4 milionów kontenerów.

Więcej dowiesz się na onico-gas.pl.