W samochodzie najważniejsze jest to, aby wszystkie cztery koła jechały w tym samym kierunku. Oczywiście pomijając sytuację, gdy skręcamy kierownicą – wtedy jest to zamierzone działanie. Natomiast jadąc prosto każde koło musi poruszać się dokładnie w ten sam sposób. Jeżeli będzie inaczej, to bardzo szybko “zjedzone” zostaną nasze opony.


geometria-kola-mechanik

Czym jest geometria kół?

Zbieżność kół jest właśnie tym terminem, który określa powyższe zachowanie. Mówi się, że “jest zbieżność”, lub że “zbieżność jest dobra” wtedy, gdy każde koło porusza się dokładnie tak samo jak pozostałe. Natomiast “brak zbieżności” lub “zła zbieżność” określa sytuację dokładnie odwrotną, czyli gdy koła usiłują “rozjechać się” na boki. Oczywiście nie mogą tego zrobić, ponieważ mówimy tutaj o pojeździe czterokołowym, ale ponieważ każde “ciągnie w swoją stronę”, to efektem jest właśnie szybkie niszczenie się opon. Może dojść także do intensywnego piszczenia tychże w zakrętach, lub nawet na prostej drodze.

Kiedy psuje się zbieżność koła?

Zbieżność psuje się wtedy, gdy wystąpi jakaś duża naprawa układu napędowego, bądź też po kolizji, czy też uderzeniu w krawężnik kołami. Wtedy – oczywiście o ile nic nie zostało uszkodzone – trzeba ustawić zbieżność kół na nowo. Niestety sami nie możemy tego zrobić. Można co prawda próbować, ale nigdy nie będzie to idealne ustawienie i zawsze będzie nam nieco “zjadać opony” z jednej strony samochodu. Tak więc musimy udać się do warsztatu i skorzystać z usługi przykładowo w Twojmechanik.com z komputerowej geometrii kół. Dzięki niej będziemy mieli wszystko tak zrobione, że na pewno nie wystąpi sytuacja niszczenia się opon w czasie jazdy.

Ile to kosztuje?

Koszt ustawienia geometrii nie jest duży, najczęściej cena wynosi między pięćdziesiąt, a sto złotych. Najważniejsze jest, by ustawić zbieżność najszybciej jak to możliwe i nie jeździć samochodem, dopóki jej nie ustawimy. Dopuszcza się co najwyżej podróż spod domu do warsztatu na ustawienie geometrii. Trzeba wiedzieć, że każdy kilometr pokonany w sytuacji, gdy nie ma zbieżności kół, powoduje bardzo duże zużycie opon. Te natomiast są o wiele droższe, niż usługa ustawienia geometrii.